Handbikes

Handbike

Alle deelnemers regelen zelf een handbike (voor het geval men nog geen handbike heeft). Wellicht dat er voor de teamleden binnen het eigen centrum mogelijkheden zijn voor advisering bij de aanschaf/aanvraag of eventueel leenafspraak. De organisatie kan hier niet in voorzien.Het is mogelijk om op www.handbiken.nl een bericht te plaatsen als je een handbike zoekt of er één in de aanbieding hebt.

Een geschikte handbike is een vastframe handbike met zit- of ligpositie of een kniezit (dit laatste voor wie het kan) met een extreem bergverzet. Het is nuttig om hierover informatie te in te winnen bij een handbikespeciaal zaak zoals bijvoorbeeld Double Performance.

Voor de deelnemers met een aankoppelbare E-bike aan de rolstoel wordt het een uitdaging of het voorwiel niet te veel gaat doorslippen. Wellicht zullen de wielen van de rolstoel verder naar achteren moeten worden geplaatst om dit te voorkomen. Het is mogelijk om op een loopband (in de revalidatiecentra) uit te proberen of de vastframehandbike of rolstoel-E-bike combinatie geschikt is voor het hellingspercentage van de Kaunertalergletscherstrasse.

 

Checklist handbike voor HandbikeBattle (door Ralf Bekers)

 1) Het is zeer aan te raden om met je handbike de nodige kilometers te hebben afgelegd voor de HandbikeBattle. Niet met een handbike gaan rijden die je net hebt want dit kan tot allerlei ongemakken leiden.

 2) Het verzet moet minimaal 24/34 zijn voor mannen en 22/34 voor vrouwen. Het verzet is de verhouding tussen het kettingblad aan de bovenzijde en het kettingblad bij het wiel. In een beklimming is een kleine versnelling nodig, oftewel een klein verzet. De ketting wordt dan op het kleinste blaadje aan de bovenkant gelegd en het grootste blaadje bij het wiel, dat zijn de bladen die het meest aan de binnenkant liggen. Aan de bovenkant is het verstandig om minimaal een blad te monteren met 24 tanden en als het mogelijk is een 22T blad. Het grootste kettingblad op de cassette bij het wiel zal minstens 34 tanden moeten zijn. Controleer dit of laat het nakijken bij Double Performance.

3) De handbike moet verder technisch in orde zijn:

a) de versnellingen moeten allemaal te bedienen zijn. Probeer uit of alle kettingwielen te bereiken zijn voor de ketting, zeker de kleinste versnelling. En als het schakelen zwaar gaat of met een vertraging is het raadzaam om de kabels te laten vervangen.

b) de remmen moeten goed werken. Controleer de remblokken op slijtage. Probeer de remmen een keer goed uit op een lege weg. Het bedienen van de remgreep zou met geringe knijpkracht te doen moeten zijn. Als dit niet het geval is dan is het raadzaam om de handbike na te laten kijken. Kijk ook naar de remblokken: zijn ze versleten dan moeten ze vervangen worden. Als je het niet zeker weet, laat het dan nakijken. Controleer ook of de remblokken niet tegen de band aan lopen.

c) boogkabels van het handvat naar het frame mogen niet geknikt zijn. De boogkabels die van het handvat naar het frame lopen breken vaak bij het begin en het eind: dus op de plaatsen waar deze uit het bedieningselement (versnellingsschakelaar of remgreep) komen of bij het frame. Controleer de kabels op knikken. Een geknikte of gescheurde kabel is vaak een aanwijzing dat de kabel vrij snel zal gaan breken.

d) De wielen moeten recht zijn en niet aanlopen. Controleer de wielen op slagen en of de remmen niet tegen de velg aan lopen. Kijk ook naar de achterwielen en laat de wielen richten als dit nodig is.

e) de bandenspanning moet voldoende zijn. Pomp de banden regelmatig op. De handbike rijdt er een stuk lichter door en de banden slijten er minder hard door.